Bismillahirrahmanirrahim,

Pada Muktamar PMRAM kali ke 77 yang lalu, satu tanggungjawab berat telah digalaskan di bawah Lajnah & Unit Dakwah dan Pembangunan Insan. Sidang Muktamar telah bersepakat untuk menjayakan usul yang berbunyi :

Menggempur gerak kerja Hisbah dalam membanteras gejala sosial dalam kalangan mahasiswa/wi di Mesir melalui tindakan berikut :-
1) Menggesa pihak berwajib terutamanya JPMK dan KBMK untuk bertindak dengan lebih serius.
2) Mewajibkan skuad penguatkuasa hisbah di setiap peringkat PMRAM pusat dan cawangan.”.

Usul tersebut telah dibawa oleh Saudara Shahrizan Mohd Hazime selaku Presiden PMRAM 2010.

Allah ta`ala berfirman yang bermaksud:

Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) – Ali Imran 110.

Dr Yusuf Al Qardhawi menyebutkan di dalam kitabnya Fiqhul Aulawiyat, di antara perkara yang menjadi prioriti setiap mukmin adalah menyeru kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar. Tanggungjawab amal makruf nahi mungkar bukanlah dipundakkan ke atas sesetengah pihak sahaja atau unit tertentu, bahkan ianya merupakan amanah yang wajib dijalankan bersama oleh semua umat Islam lebih-lebih lagi penuntut ilmu agama.

PMRAM dengan kesedaran yang tinggi telah menjalankan aktiviti amal makruf nahi mungkar sejak sekian lama melalui platform Unit Hisbah dan Biah Solehah. Bertindaklah dengan kefahaman dan ilmu melalui pendekatan “Pendakwah bukannya penghukum”. Selayaknya, seorang yang bergelar Azhari membenci bahkan bertindak mencegah perkara yang melanggar batas syarak.

Justeru, di bawah seliaan Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan saya menyeru buat semua warga Malaysia di Mesir tanpa mengira bidang pengajian, termasuk pihak yang berwajib, marilah bersama-sama kita menjayakan usul ini seterusnya menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar. Bersama tingkatkan kesedaran terhadap permasalahan yang berlaku disekitar kita supaya kita tergolong dalam kalangan mereka yang menuntut ilmu dan beramal dengan ilmunya. Sekian.

AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR
KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKSIAH
Mohd Adlan Mokhtaruddin,
Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM 2010.

Posted by Ibnu Mokhtaruddin Thursday, May 6, 2010

0 comments

Subscribe here

MASA KITA

About Me

My photo
Nama diberi Mohd Adlan Mokhtaruddin, Dilahirkan pada 9 April 1986.Berasal dari Wilayah Kuala Lumpur dan menetap di Lot 4201 Kg Baru Sg Buloh Selangor.Merupakan anak ke sepuluh dari 12 orang adik-beradik. Pengajian kini di Jabatan Hadith Fakulti Usuluddin Kaherah Mesir.

BERSAMA MENJAYAKANNYA!!

SUMBER INSPIRASI

SUMBER INSPIRASI

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KENANGAN TERMANIS

KENANGAN TERMANIS