KAHERAH,26 Ogos -  “Memperkasa Generasi Ulama’” tema yang dilaungkan bagi melahirkan generasi pelapis yang benar-benar memahami Islam, melalui program Kolokium Ilmuan PMRAM di bawah Lajnah dan Unit Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM.

Program diadakan di Rumah Selangor bagi akhawat, dan Rumah Terengganu bagi ikhwah. Kali ini, semua peserta dari seluruh cawangan dikumpulkan dalam satu program bagi melengkapkan siri-siri yang lepas.

Kehadiran peserta mencecah seramai 300 orang melibatkan peserta dari Pengajian Islam, Perubatan dan Bu’uth. Program yang berlagu temakan “Satu Hati” itu bermula pada jam 10.00 pagi, dengan ucapan aluan dari Pengarah Q, Saudara Mohd Hakim dan Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM, Saudara Mohd Adlan Mokhtaruddin. Rumah Terengganu menjadi dewan utama program Q Graduasi ini, dan pancaran melalui layar bagi peserta akhawat di Rumah Selangor.

Kitab “Maza Yakni Intimae Lil Islam”,karangan Dr Fathi Yakan, bahagian dua didiskusikan oleh ahli panel yang tidak asing lagi, Saudara Mohd Azrul Ismail.

Beliau turut memberikan kefahaman yang lebih jelas lagi kepada peserta dalam sesi soal jawab, tentang kepentingan menjadikan Muzakarah Berkelompok sebagai medan At-Takwin, bukan medan At-Ta’rif. “ Muzakarah Berkelompok adalah medan untuk membentuk dan mengadun fikrah yang di bawa oleh Islam, bukan sebagai medan bertalaqi, justeru, setiap ahli perlu berusaha untuk menjadikan usrah mereka berkualiti dan menarik,” ujarnya menjawab soalan-soalan yang diajukan.

Wacana Fenomena Ta’adud Jemaah pula menampilkan gandingan mantap, Saudara Muhammad Mujahid Mohammad Fadzil dan Saudara Mohd Fairus Shuaib, yang telah dipengerusikan oleh Saudara Mohd Ridhuan.

Celoteh pengerusi dan ahli panel berjaya menarik perhatian seluruh peserta untuk mendengar pengisian yang diberikan. Sesi soal jawab mendapat sambutan yang hangat, walaupun masa yang diberikan telah berakhir.

Para peserta mengajukan pelbagai soalan bagi memahami dengan lebih jelas lagi konsep Ta’adud Jemaah yang dianjurkan Islam. “ Walaupun ada pendapat ulama yang mengharuskan ta’adud, namun di situ, banyak syarat yang ketat yang diberikan. Jadi kita harus memahami konsep sebenar bagi memastikan kelangsungan gerakan Islam,” ujar ahli panel.

Peserta juga sempat bermesra dengan pimpinan PMRAM, di dalam slot bersama BP dan HEWI. Majlis penutupan Kolokium Ilmuan 2010 disempurnakan oleh Timbalan Presiden PMRAM, Saudara Muhammad Zuhaili Saiman.

Beliau turut menyebut di dalam ucapannya, mengenai statistik gejala sosial yang berlaku di Malaysia dan mengingatkan tentang peranan kita selaku pelajar yang belajar di bumi Mesir ini. Saudara Mohd Helmi, selaku Pengarah Induk Q juga turut memberikan ucapan.

Majlis diteruskan dengan upacara penyampaian sijil kepada wakil pelajar dari seluruh cawangan.

Peserta Terbaik Keseluruhan Q bagi ikhwah disandang oleh Saudara Mohd Ulwan, dari Terengganu, dan bahagian akhawat pula adalah Saudari Mardhiyah Nordin juga dari Terengganu. Bacaan Resolusi dan Ikrar diketuai oleh Saudara Mohd Ulwan sendiri.

Program berakhir sekitar waktu Maghrib, dengan solat Maghrib berjemaah.Semua peserta membuka puasa bersama-sama sebelum pulang ke destinasi masing-masing. Semoga graduan Q ini bakal menggantikan ulama-ulama yang akan datang.

sumber : pmram.org

Posted by Ibnu Mokhtaruddin Sunday, August 29, 2010

0 comments

Subscribe here

MASA KITA

About Me

My photo
Nama diberi Mohd Adlan Mokhtaruddin, Dilahirkan pada 9 April 1986.Berasal dari Wilayah Kuala Lumpur dan menetap di Lot 4201 Kg Baru Sg Buloh Selangor.Merupakan anak ke sepuluh dari 12 orang adik-beradik. Pengajian kini di Jabatan Hadith Fakulti Usuluddin Kaherah Mesir.

BERSAMA MENJAYAKANNYA!!

SUMBER INSPIRASI

SUMBER INSPIRASI

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KENANGAN TERMANIS

KENANGAN TERMANIS