Sejak berada dalam dunia setiausaha ini, penulis semakin berminat untuk mendalaminya. bahkan kini penulis sedaya upaya untuk mencari maklumat-maklumat yang banyak tentang kesetiausahaan dan kepejabatan. Juga yang berkaitan dengan pengurusan seperti surat menyurat, protokol, pengacaraan majlis dan lain-lain. Walhal sebelum ini tidak terlintas pun di fikiran bahawa penulis akan `bermain` dengan benda-benda ini. Mungkin ada baiknya.


( Untuk download borang sila buka akhbar utusan malaysia )

Apabila penulis terbaca satu iklan dalam akhbar utusan, penulis mendapat satu lagi idea baru, walaupun idea ini telah pun diketengahkan sebelum ini, akan tetapi penulis berhasrat untuk menterjemahkannya dengan baik. Apa ya agaknya? Hmm..... Sudah tentu yang berkaitan dengan kesetiausahaan. Usaha saban tahun pihak akhbar utusan ini dengan beberapa pihak saya kira patut disahut dengan baik. Penulis berhasrat mengadakannya di bumi Mesir ini. Rata-rata kita mengetahui, lepasan azhar sering dikatakan lemah dalam bidang pengurusan . Sejauh mana betul atau tidak penulis tidak mengetahui. Cuma pada diri penulis sendiri, masih terlalu banyak yang perlu dipelajari.

Untuk menjayakan idea ini, penulis sangat berharap pada individu-individu yang berminat dan berkelayakan untuk sama-sama menjayakannya. Penulis juga berharap agar ada lepasan kita yang berada di Malaysia untuk mengambil bahagian dalam kursus ini.

Kepejabatan dan pengurusan bukanlah satu perkara yang kecil bahkan ianya sangat memainkan peranan yang besar baik dalam sesebuah organisasi, persatuan apatah lagi dalam sesebuah negara. Pengurusan yang baik sangat dituntut dalam Islam, bahkan ianya juga sebahagian daripada ajaran Islam.

Kata Imam Ali Karamalllah wajhah : " Kebenaran tanpa sistem yang baik akan dikalahkan oleh kebatillan yang sistematik. "

meja s/ua 2.52pm

Posted by Ibnu Mokhtaruddin Wednesday, April 15, 2009

2 comments

  1. Z Says:
  2. Salam..mm..jarang jumpa guys yang interested in kesetiausahaan,it's good,keep it up.

     
  3. Z Says:
  4. Salam.. that's true..(refer to Kata Imam Ali Karamalllah wajhah : " Kebenaran tanpa sistem yang baik akan dikalahkan oleh kebatillan yang sistematik. "), i can see kebatilan yg sistematik dah menular in our country already.. especially teenager.. - Zawani

     

Subscribe here

MASA KITA

About Me

My photo
Nama diberi Mohd Adlan Mokhtaruddin, Dilahirkan pada 9 April 1986.Berasal dari Wilayah Kuala Lumpur dan menetap di Lot 4201 Kg Baru Sg Buloh Selangor.Merupakan anak ke sepuluh dari 12 orang adik-beradik. Pengajian kini di Jabatan Hadith Fakulti Usuluddin Kaherah Mesir.

BERSAMA MENJAYAKANNYA!!

SUMBER INSPIRASI

SUMBER INSPIRASI

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KEKAL '10--80 TAHUN PMRAM

KENANGAN TERMANIS

KENANGAN TERMANIS